Natura natura - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu Natura natura - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

Natura natura

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

26 Januari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro


Óla,

Ben ik weer!

Weer 3 geweldige weken achter de rug. Ik heb vooral veel relaxed, genoten van de 24-uurs busritten en de braziliaanse natuur.

Terug naar de eerste week van januari. Toen ben ik de hele week in Sao Paulo gebleven bij Ana thuis. Ana heeft me Sao Paulo laten zien. Gekkewerk daar! Een veels te grote stad waar 12 miljoen mensen wonen en die ook iedere dag naar hun werk moeten. Om dan met de auto door Sao Paulo te sightseeing is bijna niet te doen. Het is ook zo dat op ieder nummerplaat is het laatste getal altijd tussen de 1 en de 4. Ana heeft bijvoorbeeld 4 en dat betekent dat ze op maandagavond niet mag rijden.. Wij zijn wel met de auto gaan sightseeing. We zijn naar een groot park gegaan waar vanalles te doen en te zien was. Verder zijn we naar het beste sushirestaurant geweest van Sao Paulo. Daar kregen we zelfs sushi on fire geserveerd! Voor de rest bestaat Sao Paulo alleen maar uit flats en grote gebouwen waar bedrijven inzitten.
Sao Paulo is niets voor mij..

Na een paar dagen heb ik de bus gepakt naar Foz do iguacu. De beroemde watervallen die samenkomen op de grens van Brazillie en Argentinie. De grootste (breedste) watervallen van de wereld. Zelfs 1km breder dan de victoriafalls.
Op het busstation kwam ik een man tegen die ook alleen aan het reizen was. Peter uit zweden. We besloten om samen een hostel te zoeken aan de argentijnse kant. De eerste nacht sliepen we in een hostel waar ik alleen maar over kan zeggen dat ik heeeel blij was met mijn eigen kussensloop! Dag erna zijn we verhuisd naar een ander hostel, schoon, vriendelijk en met zwembad! Die dag zijn we naar de argentijnse kant geweest van de watervallen.'s morgens om 9 uur waren we er al. Omdat je zo ontzettend veel vieuwpoints hebt, heb je ook echt de hele dag nodig om alles te zien. We konden met de trein helemaal naar boven om de waterval aan de bovenkant te bekijken. Je kan zo dichtbij komen dat je zelfs helemaal nat gesproeid wordt. Verder kon je de hele waterval aan de argentijnse kant afwandelen. Trappen op en af waardoor je soms helemaal beneden kwam en dus de waterval van beneden af kon zien en soms kon er zelfs bijna instaan! We hadden ook een speedboot toer gedaan. Dan ga je met de speedboot de rivier op waar het water neervalt. Je gaat dan de waterval bijna in en het is echt een wonderbaarlijk gevoel hoe groot het is en hoeveel water daar wel niet neerplonst!
Verder hebben we ook nog geluk gehad dat we apen hebben gezien, nog een ander soort beest waar ik de naam niet van weet en heel veel vlinders!
Om 5 uur sloot het park en ook precies om 5 uur waren wij klaar met alles.'s avonds lag ik helemaal knock out op bed.

De dag erna zijn we naar de braziliaanse kant gegaan. Vandaar uit had je uitzicht op de gehele waterval. Maar de waterval is te groot om het op 1 foto te krijgen. Gelukkig hadden we daarvoor maar 3 uur nodig en konden we de rest van de middag relaxen.

De dag erna wilde ik graag naar ciudad del este in Paraguay. Maar helaas ging mijn wekker niet af en werd ik te laat wakker. Dus toen heb ik maar een relaxdagje genomen. Die dag erna zijn Peter en ik samen naar ciudad del este gegaan. Daar is een hele hele grote markt met vanalles en nog wat! Maar het was 1 chaotische zooi eigenlijk. Op iedere 5 meter komen er wel 5 man op je afgelopen of je iets wilt kopen. Gelukkig hebben ze me niet kunnen overtuigen en heb ik niets gekocht.

Pas 2 dagen later kon ik eindelijk met de bus mee naar Campo Grande. Daar zou ik 's morgens worden opgehaald om vervolgens een 4 daagse tour te doen in Pantanal. Het was weer 15 uur met de bus, maar opzicht wen je daaraan en als je 's nachts reist is het zo 15 uur later. Helaas was dat met dit busritje niet het geval. Deze bus stopte op meerdere plaatsen en dan moet je maar gokken waar campo grande is. Ik ging er vanuit dat de helft van de bus zou uitstappen daar, omdat het hoogseizoen is en iedereen naar pantanal wilt. Ik zou rond 8 uur 's morgens aankomen maar mijn telefoon was leeg dus daar had ik niks aan en iedereen om me heen lag te slapen. Tegen die tijd dat ik dacht dat het wel rond 8 uur zou zijn vroeg ik aan de buschauffeur waar Campo Grande is. Ik maakte eruit op dat het een stop later was. Toen mijn buurvrouw eindelijk wakker werd en ik het gevoel had dat we weer 2 uur verder waren, bleek het 11 uur te zijn. Hmm wat gaat hier fout.. Bij de volgende stop ben ik uitgestapt en heb ik rondgevraagd waar we waren. Toen kwam mijn woordeboekje toch nog erg goed van pas, aangezien niemand 1 woord over de grens spreekt. We bleken 5 uur verder te zijn dan Campo Grande. Mijn god, hoe krijgen ze het ook voor elkaar! Iedereen ligt te slapen en ze roepen niets hehe. Ik dacht daar gaat mijn tour! Toen heb ik meteen de bus terug gepakt, weer 5 uur. Eindelijk na bijna 25 uur, kwam ik aan en gelukkig kon ik de dag erna mee met de tour!
We zijn 's morgens vertrokken voor een 5 uur durende busrit naar de lodge in pantanal. Pantanal is een heel groot moeras/jungle achtig gebied. Veel toeristen komen hiernaartoe om de jaguar of puma te spotten. Maar die kans is heel klein..
Ik was samen met een stel uit zweden, Johanna en Pontus. De eerste dag stond niets gepland, behalve dan het reizen. We kwamen in de namiddag aan en hebben eerst de lodge en eromheen verkend. Het was echt een super locatie met allemaal dieren om ons heen, zoals papagaaien, wilde varkens, paarden enz. We hadden een zwembad erbij dus daarna hebben we lekker gezwommen.'s avonds kwamen we erachter dat er ook een campinggedeelte bij zat. De gids die mij dit had verkocht had dit wel tussen neus en lippen verteld maar hij zei dat dat niet te doen was, vanwege hitte, regen, dieren enz. Een ander meisje zat alleen op het campinggedeelte, maar ze zei dat hrt echt super was! Dus de dag erna zijn we met z'n 3en verhuisd naar de camping. Het lag 1 km van de lodge aan de rivier. Je had een soort hut met allemaalhangmatten en muggennetten eromheen. En ook hier was het eten allemaal inclusief en net zo lekker. Uiteraard hebben we ons geld terug geëist waar we recht op hadden, dus wij waren blij! De 2 dag begonnen we 's morgens met een wandeling. De gids heeft vanalles uitgelegd over het gebied, over bomen planten etc. Omdat er zoveel muggen zaten pakte hij een tak van een plant waar water uitkwam wat tegen de muggen is. Het enige nadeel was, dat de plaats waar je het opsmeert blauw uitslaat.. Dus ik heb een week met blauwe voeten rondgelopen.
'S middags zijn we gaan paardrijden. Dat was erg leuk! Helaas mochten we niet galloperen...
'S avonds zijn we op nachtsafari gegaan met de jeep. Wat we hebben gezien: een tarantula die de weg oversteekt, de agressievere versie van wilde varkens en vossen.
De dag erne hebben we 's morgens een jeepsafari gedaan. Helaas weer geen jaguar gezien.. Wel veel kaaimannen en capibara. 's middags hebben we een boottocht gemaakt. We hebben heeel veel vogels gezien!
De dag erna hadden we onze laatste tour en dat was piranha's vissen. Ik heb er 4 gevangen! En daarna hebben we ze allemaal opgegeten! We hebben ook nog gefrituurde kaaiman gehad, best lekker!

Na de lunch zijn we terug gereden en ben ik doorgegaan naar Bonito. Toen ik aankwam heeft de eigenaar van het hostel me meegenomen op zijn motor om mij Bonito te laten zien. Gezellig plaatsje! Maar waar het vooral om gaat zijn de rivieren in Bonito. De meest heldere rivieren bevinden zich hier. De dag erna had ik een snorkeltour geboekt en 2 andere meiden uit denemarken hadden dezelfde tour geboekt. De tour was om half 4. We hadden besloten om 's morgens om 7 uur de fiets te pakken om vervolgens naar de rivier te fietsen, 19 km.. Gelukkig had ik op de heenweg een zwervershond naast me die denk ik 16 km langs me heeft gerend. Die heeft me erdoorheen geslagen over die hobbelige zandweg met heuvels op en af.. Op 18 km lag een strandje waar we de hele morgen en middag gezeten hebben. Vervolgens hoefden we nog maar 1 km te fietsen naar de rivier (en ja de hond had gewacht op ons en heeft ook die laatste km meegerend) Daar aangekomen, kregen we uitleg en een snorkelpak. We moesten eerst met een bootje stroomopwaarts peddelen. (alsof ik nog niet genoeg gesport had..) toen we eindelijk het water in mochten, hebben we ons gewoon een uur terug laten drijven en kunnen genieten van de onderwereld. Ontzettend mooie rivier!
Toen moesten we nog terug naar huis fietsen... Jullie willen jiet weten hoe ik na de eerste 5 km op mijn fiets zat. Dat was mijn zwaarste fietstocht ooit!!

De dag erna stond er 's morgens alweer een busje voor mij klaar om naar de grotten te gaan. We moesten eerst een paar steilen trappen naar beneden en het was eigenlijk maar 1 grot, maar wel de mooiste die ik ooit in mijn leven gezien heb! (foto's volgen nog op facebook!)

In de namiddag ben ik weer terug gegaan naar campo grande om daar de dag erna de bus te pakken naar Brasilia de hoofdstad van Brazillië. 24 uur was deze rit. Gelukkig stond er iemand op me te wachten op het station zodat we meteen naar zijn huis konden gaan en kon douchen. Ik had in pantanal een stel ontmoet waarvan de man Joao uit Brasilia kwam. Zijn vriendin kwam uit zweden. Joao woont 20 km van het centrum, in een gebied waar eigenlijk alleen maar groen is en een paar huizen staan. Heel rustgevend en een mooi gebied. Toen we bij hem thuis waren bleek dat zijn vriendin alweer terug naar zweden was vertrokken. Gelukkig ging hij er wel gewoon vanuit dat ik een eigen kamer met eigen bed wilde hebben! Joao spreekt amper engels dus dat was nog een gedoe om elkaar te verstaan. Die avond hebben we, naar zijn weten, gegeten bij het beste sushi restaurant van de hele wereld. Het was inderdaad erg lekker, maar of het het beste was...?
De dag erna hebben we ergens geluncht waar hij iedere dag luncht. Een braziliaans restaurantje met een buffet. Daarbij kan je alles opscheppen en betaal je per kilo, erg populair in Brazillië.
'S avonds zijn we naar een bar gegaan waar een liveband speelde. Er waren alleen maar 40 plussers, maar ik heb me wel vermaakt. De dag erna zijn we naar een markt geweest en heb ik een paar dingetjes gekocht. Daarna zijn we een beetje gaan touren door Brasilia. En ben ik bij de kathedraal geweest, niet heel erg bijzonder. Ik heb vooral genoten van zijn huis en de omgeving daar! Helaas regent het hier wel iedere dag..

Vanmorge, (zaterdagmorge) heeft Joao me afgezet op het busstation zodat ik vanaf daar naar het vliegveld kon. Prima idee. Ik had mezelf getrakteerd op een vliegticket naar Salvador. Want ik wilde niet weer 22 uur in een bus zitten. Om 9 uur was mijn vlucht en om half 8 stond ik op t station. Joao zei dat ik niet veel tijd nodig had op het vliegveld en dat mijn bus om 5 voor 8 ging. Het zou 20 minuten duren dus tijd zat. Hij had de gegevens van mijn ticket opgeschreven, want we konden niet printen. De bus was 10 minuten te laat en deed er bijna 50 minuten over. Ik had precies 12 minuten de tijd om mijn bagage in te laten checken, door de duane te gaan en naar de gate te lopen. Paniek.. Toen kwam ik er ook nog eens achter dat Joao de verkeerde vliegmaatschappij had opgeschreven.. Dus ik had geen idee waar ik heen moest. 5 minuten voorbij. Bij de infobalie, natuurlijk niemand die engels sprak, verwezen ze mij naar terminal 2. Daar kom je alleen per bus, neeee. Ze zeiden dat ze zouden bellen enz. Dus ik daarheen weer 5 minuten voorbij. Toen ik daar aan kwam zeiden ze dat ik bij de verkeerde maatschappij zat en dat ik naar terminal 1 moest. Are you kidding me? Hup weer terug die bus in. Toen ik weer bij de infobalie kwam konden ze me wel de juiste maatschappij geven. Nou toen ik eenmaal daar was was het precies 5 over 9. En ja mijn vliegtuig was vertrokken....

Nu zit ik nog steeds op het vliegveld in Brasilia.. Te wachten op mijn vlucht voor vanavond. Ik heb dus maar een nieuwe geboekt.
Ik ga nu mijn bagage inchecken en dan nog 4 uur wachten..

Heheh


  • 26 Januari 2013 - 19:52

    Helene:

    Daag maedje, ut is wat, reise! In de bus, op ut vliegveld altied maar wachte..... Waas Brasilia neet hiel mooi van architectuur? Ik dag det. Hiel erg leuk weer iets van dich te huure en de wets, wils se skype, dan effe ein sms-je stuure. Dan huur ik dien stem aok weer ens. Helene

  • 26 Januari 2013 - 21:34

    Sanne:

    Haaaaa schat!!!
    Wat een verhaal weer! Ik vind het altijd zo leuk als je weer een avontuur op internet zet! Pfff wat een gedoe man met reizen en dan ook nog je vliegtuig missen..echt ***
    Jaloers op je verhalen man! Klinkt super allemaal :)
    Ik mis jeeeeee xxxxxxxxx

  • 27 Januari 2013 - 19:01

    Maud:

    Haaa schat!!! Maarmaarmaar wat makse toch allemaol weer mei daor!! Haopelijk hebse ondertussen wal ein nieuwe vlucht kinne pakke! Bin beniejd nao de foto's!!! Geneet dr maar good van he!!!! Mis dich!!! Dieke kus

  • 28 Januari 2013 - 10:11

    Mam:

    Maar muis waat ein verhaol weer. En dan huure we now auk nog det dien portemonnai gestaole is op ut vleegveld. Pap haet dien pasje al geblokkeerd.

    Laot gouw weite of de vluch good gegaon is.

    Diéke kösmoel, mam xxx

  • 13 Februari 2013 - 10:22

    Edu:

    Ha sieske, waat ein verhaol erg herkinbaar ouk...blief ein prahcland he Brasil. Geneet d'r nog van... -x-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 32409

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: