Carnival! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu Carnival! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

Carnival!

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

08 Maart 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro


Bom dia,

Wie waas de vastelaovend in Venlo?????
De braziliaanse carneval was super om mee te maken!

3,5 week geleden arriveerde ik in Salvador. Een grote stad in het noord-oosten. Een hele leuke stad maar wel heel gevaarlijk.. gelukkig stonden de volgende locals alweer klaar om me op te vangen. Ik had met nieuwjaar een paar jongens leren kennen en 1 daarvan, Rodrigo, kwam uit Salvador. Ik kon bij een vriend van hem logeren, Rafael. Die woonde in een heel groot huis met zijn vader en broer maar die waren er bijna nooit. Ik had heerlijk een eigen kamer, zwembad, fitniszaal en ze hadden 2 maids in dienst om voor het huis en de mensen te zorgen. Dus ik heb me lekker laten verwennen. En veilig was het ook want ze hadden alles afgesloten met tralies, zelfs mijn slaapkamerdeur en op de gang bij mijn slaapkamer kon ik precies op de camarabeelden zien wat er beneden gebeurde. De tweede dag kwam ik er ook nog achter dat ze allebei een boot hadden dus, dus hebben we de hele dag op de boot gezeten en rond Salvador gevaren. Af en toe een jump in het water, muziekje erbij en het biertje maakt het plaatje compleet! Diezelfde avond zijn we naar een concert geweest van verschillende braziliaanse artiesten. Daar kwamen ook de meest populaire zangers en zangeressen voorbij. Helaas kende ik geen een nummer, maar ik had nog 2 weken de tijd om ze te leren voor de carnival. De 2 dagen erna heb ik lekker gerelaxt in het huis.

Woensdags heb ik een hop on hop off tour gedaan in Salvador. helaas sprak de gids alleen maar portugees, dus volgensmij heb ik een aantal sights gemist. Maar Salvador is een mooie, gezellige stad! Donderdagmiddag zijn we weer de boot opgegaan en 's avonds lekker sushi gegeten op de boot!
Vrijdags ben ik gaan shoppen met een vriendin van hen en heb ik mijn eerste souveniertjes gekocht. Vrijdagavond hadden Rodrigo en Rafael personeelsfeest van hun bedrijf. Een paar personeelsleden hadden hun muziek instrumenten meegenomen en zo ontstond er een klein live-band. Diezelfde nacht zijn we nog naar praia do Forte gereden. Een vriend van Rodrigo had daar een beachhouse. Praia do Forte ligt een uur van Salvador en is een heel klein, gezellig plaatsje aan de kust waar alleen maar tweede huizen van brazilianen staan. Zaterdags zijn we naar het strand gegaan en in de namiddag naar een groot concert. De 'beste' band van Brazillie treedde op: chiclete com Banana. Het verschil in het noorden en de rest van Brazillie is dat ze daar vooral forro spelen in plaats van samba. Een soort muziekstijl waarbij ze vooral veel springen.

Zondag zijn we weer naar het strand geweest en hebben we het schildpaddenreservaat bezocht. Daar beschermen ze de zee schildpadden zodat ze rustig kunnen broeden.
'S avonds zijn we teruggereden. Toen ben ik verhuisd van Rafael's huis naar Rodrigo's huis. Want er kwam familie van Rafael op bezoek. Bij Rodrigo hadden ze nog een plaatsje over, ondanks dat het huis door veel mensen wordt gebruikt: Rodrigo zelf, mama, papa, broer + vriendin, zus en oma. Erg gezellig dus! En ook zij hadden 3 maids die de was, het huis en het eten verzorgden.

Maandags ben ik naar het strand geweest. Dinsdags nog een beetje gerelaxt en 's avonds was er al een pré-party van de carnival. Daar hebben we even een kijkje genomen. De pré-parties bestaan vooral uit een fanfaarre op straat en die loopt de hele wijk door en die je dus moet achterna lopen.

Woensdag zijn we naar een klein concertje geweest en daarna was z'n zelfde feestje op straat. Erg leuk!
Donderdags was de dag dat de carnival eindelijk begon. Ze zouden met z'n alle naar een camarote (vip area die die week wordt gebouwd aan de parade) gaan en natuurlijk moest ik daarbij zijn. Die middag zijn 2 jongens de zwarte markt op gegaan om voor mij een ticket te kopen voor dezelfde avond. We zijn naar Camatote Salvador gegaan, de grootste, populairste, beste en duurste camarote die er is. Alleen al bij de entree had je het idee dat ergens heel speciaal was beland. Het bestond uit een hele lange gang met flitsets en lichtjes en muziek en aan het einde stonden verkleedde mensen met drank klaar, info, waaiers, eten enz. Verder kon je je 'camarote shirt' laten pimpen. Schaartje hier, kraaltje daar en wat kleurige bloemen erop en klaar. Toen zijn we wat gaan eten in het 'restaurantje'. Pizza, sushi, temaki's, chocolade fondue, vershillende kazen en worsten met brood, vleesmaaltijden en heerlijke groentes en ohja ook nog een lekker toetje. Toen zijn we de 'club' gaan bekijken en daarna buiten op het straand geweest waar ook nog een podium was en nog heel veel eten. Buiten kon je verder ook nog je voeten laten masseren! Terug naar binnen had je verschillende spellen die je kon doen zoals je toekomst laten voorspellen en wii dancing (of hoe je het ook wilt noemen). Ondertussen nog een kraampje met braziliaanse hot-dogs en andere snacks. Verder nog een klein podiumpje waas een showtje werd gegeven door entertainers. Het thema die avond was paris dus de show was moulin rouge. Boven had je het balkon waar je uitzicht had op de parade. Ze hadden 2 etages. Op de eerste etage hadden ze nog meer eten en op de tweede etage hadden ze coctailbar, een kapper die je de haren mooi deed, er liepen vigasistes rond die je mooi deden opmaken en verder heb ik ook nog een handmassage gehad. Overal liep bediening rond voor drank en eten dus ik heb me goed laten verwennen. Toen ik er helemaal klaar voor was begon de parade, rond een uur of 11. De parade ging door tot 5 uur 's morgens. Het bestond uit blocos waarbij 1 truck voorbij kwam met een live-band en daar om heen duizende dansende en zingende mensen. Als de bloco voorbij was dan konden wij weer terug naar 'binnen' want het duurde meestal een half uur voordat de volgende bloco kwam. Dan konden we nog een hapje eten of naar de club gaan die binnen was gebouwd. Die avond draaie Bob sinclair en Chiclete con banana! Rond een uur of 4 zijn we naar huis gegaan, toen hadden we genoeg gezien, gedronken en gegeten!

Een paar uur later moest ik alweer op want mijn vliegtuig vertrok optijd naar Rio de Janeiro! In Rio kon ik bij een vriend van Ana ( henrique) in het appartement slapen midden in Leblon. Leblon is de duurste en rijkste wijk van Brazillië! Ronalde woonde om de hoek..
Ana kwam die avond vanuit sao paulo aan. En Henrique was ondertussen ook thuis gekomen. Die avond hebben we het rustig aan gedaan en zijn we heel even in een bar gaan zitten.
De dag erna zijn we alweer vroeg de straat opgegaan om te genieten van onze eerste bloco. Ook in Rio hebben ze bloco's. Ook een kleine truck met een bandje of alleen een zanger erop. En die truck rijdt de hele wijk door met honderden mensen erachteraan. En dat eigenlijk 4 dagen lang! Af en toe een break op het strand. 's avonds uitgaan in barretjes of clubs. De maandagavond wilde ik heel graag naar sambadromo gaan. Ana en een ander meisje, daniela, wilde wel met me mee gaan. We moesten eerst een ticket bemachtigen. Helaas was alles uitverkocht, dus moesten we de zwarte markt op. Eigenlijk rondom het hele gebouw was de zwarte markt. Mensen die illegaal tickets verkopen voor een goeie prijs. Wel een paar risico's, want het was heel gevaarlijk en de tickets konden nep zijn. Na 3 uur rondgewandeld te hebben (prijs daalt elk uur), hadden we een ticket bemachtigd. Die ook nog eens echt was. En alleen Ana's ketting was gestolen.. (valt dan toch best mee).

De sambadromo, de grootste sambaparade van heel de wereld met de mooiste wagens en verkleedde mensen. Daar kan de parade van venlo nog eens van leren :). Het was vooral heel mooi en speciaal. In Rio is de parade erg populair en belangrijk. Op de zondag en maandag avond treden de betere sambascholen op. Het is een echte competitie hier want het gaat om de eerste plaats uiteraard. Als je als laatste eindigd dan moet je het jaar erop op de vrijdag of zaterdag avond optreden want dan zijn de mindere sambascholen. Op de avond dat ik er was, was de laatste school die optreedde kampioen geworden.


Wordt vervolgd!

  • 08 Maart 2013 - 18:36

    Helene:

    Daag Sofie,

    Waat ein feest!! Van carnaval nao ut strand en nao een club. En dan weer andersum. En steeds met leuke mannen heb ik de indruk. Laot dich gaon maedje en blief ein bietje oplette aok. Hiel veul leeve groetjes van Helene en Marc.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 32386

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: