The gringa is coming!!!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu The gringa is coming!!!! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

The gringa is coming!!!!

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

02 Januari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro


Oi oi,

Tudo beim?

Een relaxte week heb ik achter de rug, waarin veel samba werd gedanst, caiparinhas werd gedronken, dancebattles werden gehouden, favela's bezocht werden, kerst gevierd werd en veel portugees geleerd werd!!

Vorige week zondag ben ik naar een favela funk party geweest samen met andere gasten van het hostel. We hadden vip tickets. Dus we mochten lekker op een soort balkon staan en hadden ons eigen barretje. Het was eigenlijk een soort fabriek waar een club van gemaakt was, niet heel spectaculeer. Maar het was wel heel gezellig. Beneden had je een grote dansvloer waar ook wij uiteindelijk beland zijn. In het begin was er echt hele rare muziek. Volgensmij iets typisch uit de favela's. Ik kon er werkelijk niks mee.. Later kwam er muziek waar we wel wat mee konden. Toen zijn we ook wat meer de dansvloer opgegaan. Op het laatst van de avond kwam er een soort van dancebattle op het podium. En jawel hoor, wie wordt er uitgekozen om het podium op te komen.. Ikke, samen met een fins meisje. We hadden geen idee wat er ging gebeuren. De muziek begon te draaien en ze riepen ons 1 voor 1 om, om voor de rest van de club te gaan dansen. Tuurlijk, doen we wel effe.. Er deden ook nog 2 travestieten aan mee die het helemaal geweldig vonden en verder ook nog een paar jongens. Zelf werd ik een beetje bang van die travestieten, ieghkkk! (foto's volgen nog). En ze bakten er werkelijk niks van! Ik vond eigenlijk gewoon dat de blondies, wij dus, het beste waren! We hebben uiteindelijk een t-shirt gewonnen!

Maandags en dinsdags heb ik een rustig dagje gehad. Lekker naar het strand geweest. Ik ben nog naar de markt geweest en ik heb al leuke dingetjes gezien!
Dinsdagavond zijn we naar een sambaparty gegaan. Daar hebben we weer wat sambales gehad, het blijft moeilijk!

Woensdagmiddag heb ik samen met 2 nederlandse meiden een favelatour gedaan. We zijn naar de grootste en meest ontwikkelde favela van Rio gegaan. De gids woonde zelf ook in die favela dus die kon er ook veel over vertellen. We zijn van boven aan de berg, waar de favela begon, helemaal naar beneden gelopen via de paadjes tussen de favelahutjes door. Af en toe best zwaar want dat zijn flinke dalingen.. De naam favela komt van vroeger af, toen de arme mensen onder de bomen woonden om zich te beschermen tegen alles van buiten. De bomen waren erg groot en schuttend en heet favelaboom.
De favela hutjes worden door de bewoners zelf gemaakt. De meeste zagen er erg armoedig uit. Maar de gids legde uit dat er steeds meer fatsoenlijkere huisjes bijkomen. Dat komt omdat de grond van de staat is. Vroeger deed de staat de huisjes altijd probeerden te vernielen. Dat deden ze om zo te proberen om de favela uit de stad te krijgen, omdat dat 'gevaarlijke' mensen waren en slechte publisiteit was voor de stad. Ze wilden de favela's zo ver mogelijk van de stad vandaan hebben. Omdat de staat de hutjes deed vernielen, hoefden de bewoners natuurlijk geen goede te bouwen want ze wisten toch dat die binnen de kortste keren vernield zou worden. Tegenwoordig is er een wet dat de staat de hutjes niet meer mag vernielen, dus kunnen de bewoners betere huisjes bouwen. De favela waar ik ben geweest, vertelde de gids, dat die erg veilig is. Wij konden er gewoon veilig rondlopen en iedereen was super aardig! Die favela is eigenlijk een soort klein dorpje geworden. Ze hebben hun eigen economisch cirkeltje ontworpen. Ze hoeven geen belasting aan de staat te betalen omdat het een favela is. Dus alles kunnen ze heel goedkoop verkopen, waardoor er dus ook veel gekocht wordt. Ze zorgen voor hun eigen zaakjes, vervoer en alles wat je nodig hebt in een stad, hebben zij ook! Ze komen ook amper in de grote stad, Rio, want daar is het veels te duur voor hun.. De favella ligt midden in de stad, tussen de 2 rijkste wijken van Rio in, waar ook veel beroemdheden wonen. Sinds dat het bekend is dat de Olympische Spelen en World Cup in Brazillië wordt gehouden, doet de overheid er alles aan om aan de buitenwereld te laten zien dat het veilig is. De gids vertelde bijvoorbeeld dat er nu veel meer politie rondloopt in de favela, maar dat die het alleen maar erger maken. Er waren namelijk eerst 4 plaatsen waar je drugs kon krijgen, nu sinds de politie er rondloopt zijn dat er 8 geworden. Het rare is, is dat de mensen die aan drugs doen weten wanneer de politie op de plaatsen langskomt om iemand op te pakken. Dus die mensen blijven dan weg waardoor er onschuldige mensen worden opgepakt die maanden vastzitten.. De politie zorgt er ook vaak voor dat er mensen gewoon neer worden gestoken enz. Dus ze maken het er alleen maar gevaarlijker.
Er zat vorige week een nederlands meisje op mijn kamer die hier aan het afstuderen is. Ze moet onderzoek doen over de politie in de favela's. Zij vertelde ook dat de politie een drama is daar.
Op het einde van de tour, deden er een paar lokale jongentjes capoeira dansen voor ons. Dat is eigenlijk een soort vecht -dans. Tijdens de slavernij in Brazillië, ontstond capoeira in Brazillië door de afrikanen.
We werden op een gegeven moment uitgedaagd om te battelen. In plaats van salto's heb ik het maar gehouden bij de handstand..

Op naar donderdag, toen heb bijna 8 uur in de bus gezeten om in Sao Paulo te komen. In Sao Paulo zou ik Ana weer ná 4 jaar eindelijk zien!
Ana, niets veranderd, behalve dan 4 jaar ouder en 4 cup-maten groter. Ze woont samen met haar huisgenootje in een appartement, is nog altijd single, werkt als marketing manager voor colgate tandpasta/borstel merk. Ze is 32, maar dat weet niemand en dat mag ik ook eigenlijk niet zeggen.
Zij heeft mij opgepikt van het station en zijn we naar haar thuis gegaan. Eindelijk had ik mijn eigen kamer met een fatsoendelijk groot bed voor mezelf! Ana heeft aan iedereen die ze kent verteld dat er een gringa komt. Dus iedereen die we tegenkwamen die zij kende zei meteen, ohh there is the gringa! En meteen erachteraan: que linda (mooi).

De dag erna zijn we met haar auto naar Curitiba gereden. Daar wonen haar ouders. Haar ouders zijn gescheiden en haar moeder is er niet meer zo goed bij, dus zijn we bij haar vader blijven logeren. Hele leuke en lieve vader volgensmij maar spreekt geen woord engels. Hij vroeg ieder half uur of alles goed ging met me en of ik nog iets wilde.
Die zelfde avond zijn we naar een concertje geweest. Het was een braziliaans bandje die zich deden verkleden. Beetje raar volk. Ze hadden wel een aantal covers die ik ook gelukkig mee kon zingen. Een beetje gefoeteld met de vip bandjes en wij konden in de vip-ruimte staan! En natuurlijk was ik de enigste gringa.

Zaterdag zijn we even de stad in gegaan, hebben we een beetje geshopt met een vriendin van Ana. Zondagmiddag zijn we even op bezoek geweest bij de moeder van Ana. Maar die sprak ook geen engels..

Maandag zijn we naar het stadje langs Curitiba gereden, Ponto Grossa. Daar woont de rest van de familie. Daar zijn we bij Ana's tante blijven logeren. Kerstavond hebben we bij een anders tante doorgebracht waar de hele familie samenkwam. Een paar tantes en ooms en neven en nichten. S' avonds om half 11 ging eindelijk die barbeque aan. En hebben we heerlijk gegeten, ze hadden een heel varken op de barbeque liggen! En er werd vooral heel veel bier gedronken tot in de late uurtjes. Ze hadden ook de muziek vol aan staan en er stond een piano, drumstel en een microfoon dus ik heb heel wat potugeese muziek gehoord. 1ste kerstdag zijn we 's middags samen gekomen om eigenlijk gewoon verder te gaan waarmee we 's nachts gestopt waren. Het was nu bij een andere tante die een zwembad had. De barbeque ging weer aan en er werd weer veel gedronken. Zo vieren ze hier kerst dus. Het was wel heel gezellig ondanks dat niemand, behalve Ana, engels sprak. Toch kon ik af en toe wel wat verstaan en heb ik weer wat portugees bijgeleerd!
We zijn daarna weer teruggereden naar Curitiba. Hier vieren ze dus geen 2de kerstdag.

Die zelfde avond nog zijn we 's nachts om 12 uur nog de auto in gestapt voor ons volgende bestemming: Praia do Rossa. Ofterwijl Pink beach. We zijn 's nachts gaan rijden omdat het best ver was en heel populair is onder de brazilianen en dus heel druk is op de weg.
We kwamen woensdagmorge om 8 uur aan en gelukkig mochten we meteen de kamer op. Dus we zijn maar meteen gaan slapen.'s middags zijn we naar het strand gegaan. Het was hier ontzettend mooi! Mooie witte stranden en een beetje jungle om ons heen. Vanuit ons hostel hadden we uitzicht op de zee. Het is eigenlijk een klein dorpje waar de toeristische brazilianen graag naartoe komen in hun vakanties. Ofterwijl ik was de enigste gringa die hier rondliep! Ik ben er al aan gewend dat ik wordt voorgesteld als gringa. Niemand weet dat ik eigenlijk Sofie heet. Misschien maar goed ook, anders had ik nu al 500 nieuwe facebookvrienden erbij gehad.

We zijn hier een paar keer uitgeweest. Er traden iedere avond bandjes op, dus dat was wel leuk! We zijn vaak naar het strand geweest en naar de 'stad' om lekker wat te eten. Nieuwjaar hebben we ook hier gevierd. In het hostel was een feestje met lekker eten en champagne. Met het mooie uitzicht op het strand en veel vuurwerk was het heerlijk om daat nieuwjaar te vieren. Nà middennacht zijn we naar het strand gegaan om daar verder te feesten. Het was net carneval! Dus heel gezellig tot in de vroege uurtjes!

'S morgens zijn we alweer vroeg de auto ingestapt om terug te rijden naar Sao Paulo. We zijn vanmorge om 5 uur aangekomen. Ana is aan het werken en ik kom mijn bed vandaag niet meer uit!

Wist je trouwens al:
dat açai typisch braziliaans is en alleen ook in brazillië verkrijgbaar is (zoek maar op!)
dat barbeque ook typisch braziliaans eten is, samen met rijst en zwarte bonen.
dat vrijwel alle vrouwen hier borstvergroting hebben ondergaan.
dat het zuiden veel schoner is dan het noorden
dat ik met kerst ook een klein cadeautje heb gekregen van de tante van ana!
dat ik alle mannen die met mij willen afspreken doorstuur naar Ana om daar hun telefoonnummer achter te laten zodat ik niet lastig wordt gevallen (Ana wordt gek)
dat ik mijn eerste ontmoeting heb gehad met 1 van mijn ergste nachtmerries: de kakkerlak!
dat de braziliaanse mannen lekker kunnen zoenen!!
dat als er rijen lang voor de clubs staan, Ana aan de security vertelt dat ik beroemd ben van tv, dat ze ons als eerste binnen laten.. :)


Dit was mijn verhaal weer, ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad.
Feliz ano novo!!

Groetjes en kusjes!

  • 02 Januari 2013 - 17:14

    Mam:

    Ha muis,
    Wat een leuk verhaol hesse waer geschreeve.
    Alles geit good dus, gelökkig!

    ps. wie wets dich det Braziliaanse manne lekker kinne kösse?????

    Dieke kösmoel,
    xxx mam

  • 02 Januari 2013 - 17:32

    Maud:

    Leeeeve Fie!!! Wat ein verhaol weer! De hes dich zoe te huure ein good land oetgezocht!
    Die manne waere gek van zon schoeëne blonde!
    Die Ana auk met zien borstvergroëting! Als dich t maar luats he!!! Haha
    Schat! Bin beniejd nao de foto's!! Geneet nog daor!! Dieke kus

  • 02 Januari 2013 - 19:15

    Ton Kramer:

    Wist u dat ik het leuk vond om iets te vernemen over Sofietje Gringa.
    Wist u dat ik haar een geweldig 2013 wens.
    En wist u dat ik hoop dat ze straks met een grote glimlach in 2014 terug kijkt op 2013.
    En wist u dat ik haar de hartelijke groeten doe en een knuffel geef.

    Ton Kramer


  • 03 Januari 2013 - 13:23

    Marly:

    Hoi Sofie/Gringa,

    de allerbeste winse. Wat 'n verhaol. De hebs zoë te leeze d'n tiëd van dien leeve.
    Maar wat wilse as klein blondje met een leuke snoeët.
    Geneet d'r maar lekker van.

  • 03 Januari 2013 - 14:21

    Simone:

    Ha leef sofieke!

    Zoe t huren hesse t flink noa diene zin en bringse die mannen doar t hoofd op hol!
    Geniet er van sies! Ben erg benieuwd noa dien volgende avondturen!

    Dieke kus Simone

  • 03 Januari 2013 - 17:28

    Femke (Christis):

    Wat ein heerlijk verhaol weer! Kums dig straks ouk truuk met ein cup F? Doot ma neet, kriegse pien van in de rök;)


  • 03 Januari 2013 - 17:52

    Helene :

    Daaag Sofie,

    Leuk leuk om weer iets te horen van jou! Ik heb ook een goed voornemen voor 2013: een borstvergroting! Nee, toch maar niet zegt Marc. Beterr puur natuur. Je leert daar wel goed dansen denk ik (om het eeven niet over kussende Brazilianen en cups te hebben). Ik geef je vast op voor the ultimate dance battle. Veel lieve groetjes en de beste wensen van Marc en van Helene. Een goed jaar hoef ik je niet te wensen, dat komt wel goed..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 32408

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: