Riiioooooooo de Janeirooooooooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu Riiioooooooo de Janeirooooooooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

Riiioooooooo de Janeirooooooooo

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

16 December 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ooooyyyyyyyyy,

Het eerste woordje wat ik hier geleerd heb, oy. Hallo dus. Bijna hetzelfde als hoi, dus ik zeg eigenlijk hier ook gewoon hoi!

Voor degene die het nog niet weten, ik ga de komende 7,5 maand rondreizen door Zuid-Amerika. Waarschijnlijk in de maand januari werken in een hotel, maar daar wordt nog aan gewerkt. Verder zal ik kerst en nieuwjaar vieren met een Braziliaanse, genaamd Ana Paula, die ik in Kaapstad ontmoet heb en die in Sao Paulo woont. Zij zal mij meenemen naar haar familie en vrienden. De Brazilliaanse carnaval ga ik ook met Ana vieren in Rio. Ik blijf dus een tijdje in Brazillië, daarna wil ik graag naar Bolivia en voor de rest heb ik nog geen plannen uitgestippeld. 1 augustus vlieg ik vanuit Buenos Aires terug naar schiphol..

Maar daar ga ik het nu niet over hebben. Ik zit nu in de stad waar veel mensen over zeggen dat je daar zeker 1 keer in je leven moet zijn geweest. En daar ben ik het al na 4 dagen mee eens! Rio, de stad van de samba, favella's, witte stranden, tropische temperaturen, miniscule bikini's, carnaval, Christus de verlosser en niet te vergeten de mooie mensen (vooral de mannen).

Afgelopen maandag alle puntjes op de i gezet en 's avonds op naar Amsterdam. Nog ergens een hapje gegeten met vriendinnen en nog een gezellige avond gehad. Dinsdagmorge om 04.00 op om vervolgens naar Schiphol te rijden. Alles ging goed. Op 1 klein puntje na, ik kon het handschrift van degene die mij geholpen had bij de incheckbalie niet lezen. Dus ik stond bij de verkeerde gate, kreeg heel even weer een déjà vu van 4 jaar geleden. Maar gelukkig kwam ik er deze keer optijd achter dat ik aan de andere kant van het vliegveld moest zijn! 'S avonds 10 uur (01.00 voor jullie) kwam ik aan in Rio. De transfer stond netjes te wachten op mij en we konden meteen gaan. Hij heeft me meteen iets van de stad laten zien en al zijn leuke verhalen in het portugees verteld. Uiteraard heb ik gewoon vriendelijk gelachen naar hem en gewoon gedaan alsof ik het allemaal kon verstaan. Ik moet er toch aan gaan geloven dat ik mijn porugees ga verbeteren, want niemand spreekt engels hier..

Eenmaal aangekomen in El Misti House, hadden ze een bed klaargemaakt op 3 hoog. Leuk z'n stapelbedden..
Ik ben vrijwel meteen gaan slapen want ik was echt kapot! Woensdagmorge stond er een lekker ontbijtbuffetje klaar in de keuken. Overheelijke droge, witte boterhammen die mij doen herinneren aan mijn Costa Ricaans ontbijt. Lekker roosteren en wat boter erop en dan is het wel te doen. Lekkere sapjes en lauwe melk erbij en vers fruit. En ook nog wat pannekoeken met karamel.
Verder die dag ben ik naar Copacabana beach geweest, gezellig met mezelf geluncht en de boulevard verkend. Heerlijk tempratuurtje en lekker koud zeewater met enorme golven van 2 meter hoog! (voor mij dus heel hoog!) 'S avonds snel een hapje gegeten en vrij vroeg het bed ingekropen. Donderdag ben ik met mijn kamergenootjes naar het strand gegaan. 2 Hollandse meiden uit Almere. Op het strand kwamen we nog een stelletje tegen dat ook in ons hostel verbleef. Zij wonen in Brazillië en waren nu op vakantie in Rio. Samen lekker gezwommen en nog nagenoten van een kokosnootdrankje!
'S avonds heb ik zelf een beetje gekookt. Gewoon iets simpels met wat fruit. We wilden eigenlijk die avond uitgaan, maar we waren moe van het liggen in de zon. Ondanks dat ik de hele dag onder de parasol gezeten heb ben ik toch nog redelijk verbrand. De braziliaanse zon is erg fel!
1 van de nederlandse meisjes, Marloes, is allergisch voor zonnebrandcreme. Ze heeft een witte huid, rood haar en is erg eigenwijs. Het gevolg na 4 uur zonnen was dat ze vrijdagmorge naar het ziekenhuis moest omdat ze out ging en gewoon uitgedroogd was en koorts had. Hele lichaam opgezwolle en zo rood als een kreeft. Ben ik even blij dat ik onder de parasol zat! :D.

Vrijdag heb ik het lekker rustig aan gedaan, niet in de zon geweest en lekker in het hostel gebleven. Er is iedere avond in ons hostel een dinner party. Vrijdag was het pizzaparty! Daar was ik wel voor in en heb ik dus overheelijke zelfgemaakte pizza's gegeten. Daarna zijn we met een stuk of 15 man van het hostel uitgegaan. We zijn naar Lapa gegaan, een buurt waar dan de grootste straat wordt afgezet vanaf 22.00 zodat de brazilianen kunnen feesten daar en waar de live bands hun eigen plekkie hebben om te kunnen spelen. Overal staan kleine tentjes waar je drinken kan halen en ze lopen ook rond met grote dienbladen met bijv. caipirnha's of tequila shotjes. Ik heb het gewoon bij een biertje gehouden. We zijn eigenlijk de hele avond op die straat gebleven, je kon ook overal naar binnen maar dat is denk ik veels te warm en buiten stonden ze live muziek te maken. Dus dat vonden we het leukste. Alleen maar samba gehoord en de brazilianen heb ik helemaal los zien gaan. Zelf heb ik toch nog een aantal lessen nodig om 'erbij te mogen horen'.
Bij de uitgaansplaatsen heb ik wel gemerkt dat er veel wordt gestolen. Ik had zelf niets bij me en ik had mijn geld verstopt onder mijn kleding. Maar bij veel mensen van het hostel hebben ze geprobeerd van te jatten. Bij eentje is het gelukt en die is haar tasje kwijt. Bij de andere, een stuk of 5, is het niet gelukt. Die voelden optijd een vreemde hand in hun zakken. Er zaten ook genoeg kinderen te wachten bij de taxiplaatsen waar veel toeristen komen, Om daar te proberen om aan geld te komen. Deze kinderen proberen het niet meer stiekem te doen maar gewoon de grijpen naar de broekzakken en als je dat in de gaten krijgt en iedereen kan het zien gaan ze gewoon door en proberen ze je handen weg te doen om zo wat te kunnen pakken. Helemaal de weg kwijt dus!
Verder is het kwa veiligheid niets op aan te merken hier, vooral in de wijk waar ik verblijf. Er is heel veel leven hier op straat tot laat in de avond en je kan hier gewoon veilig rondlopen, zolang je zorgt dat je niet teveel bij je hebt.

Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen en ben ik een tour gaan doen met een paar van het hostel. We zijn eerst naar Christus de verlosser gegaan. Het grote, bekende beeld van Jesus Christus die zijn armen opent naar de stad Rio toe. In 1922 is men begonnen met het bouwen en 4 jaar later was het klaar. Men heeft het gebouwd vanwege 100 jaar onafhankelijkheid. het beeld is ontzettend groot maar daar komen snel genoeg foto's van op facebook! Het uitzicht is ook ontzettend mooi eigenlijk. Je kan heel Rio zien, veel hoge gebouwen, omringd door zee, meren en bergen.
Wij zijn ook naar Sugarloaf mountain gegaan. Met de kabelbaan ga je dan omhoog. Daar heb je eigenlijk nog beter uitzicht over Rio dan de berg waar Christus op staat. We zijn ook nog door Lapa gereden en gestopt bij de lapastairs. Dat zijn de beroemde trappen van Rio. Ooit heeft iemand die trappen betegeld, ik ben zijn naam vergeten, maar degene die ze heeft gemaakt had toendertijd heel veel tegeltjes over die beschilderd waren. Op ieder tegeltje staat over een bepaald land iets geschilderd. Ik kom hier nog op terug als ik het hele verhaal weet! Foto's komen ook later die heb ik niet gemaakt want het was toen aan het regenen..

Als laatste zijn we door de straat gereden waar de populairste carnavalparade van Rio wordt gehouden. Hier komt de parade waar de beste sambascholen aan meedoen. Ik vertelde aan de gids dat ik hier zal zijn met de carnaval. Hij heeft me wat tips gegeven en hij zei letterlijk, dat de brazilianen mij zullen zien als een barbeque met veel lekker vlees erop.
Dus tegen die tijd kan ik mij mentaal gaan voorbereiden daarop!

Na die dagtrip ben ik met 3 spaanse vrouwen gaan uiteten bij een all you can eat restaurant. Z'n restauranttjes zijn erg populair hier. Je krijgt wat brood op tafel, mag dan het buffet afgaan waar: allerlei salades, eieren, groentes, salami's, pasta's, aardappelen, sushi, sashimi, kazen en nog heel veel meer ligt. Vervolgens komt er zowat iedere 5 minuten iemand voorbij met een staaf waar heel wat vlees aan zit en een heel groot, scherp mes om er een stukje van af te snijden aan tafel. In de tussetijd komen er nog frietjes, uienringen, rijst en bonen op tafel. En ze blijven maar komen.....! Pap dit was echt iets voor jou geweest! Uiteindelijk ging ik nog een rondje langs het buffet om nog sushi te halen, toen kwam ik erachter dat we iets gemist hadden, namelijk nog een klein buffetje met vissoorten en geen idee wat het allemaal was. Maar ik kon niet meer..
Wel heb ik kippenhart gegeten. Niet helemaal mijn ding..

Vandaag, zondag, ga ik niet zoveel doen. Daalijk naar de markt en vanavond misschien naar een favela funk party.

Voor de rest heb ik het erg naar mijn zin hier, nu al! Ik hoop dat het berichtje niet te lang is en dat jullie mij af en toe laten weten hoe het in het kikkerlandje er aan toe gaat, ik iets mis bij gtst of hoe het gesteld is met de expeditierobinson leden!

Heel veel groetjes,

Sofia

  • 16 December 2012 - 18:16

    O47:

    hey sofieke,
    Waat ein verhaole allemaol. Kei dapper van dich waor se meej bezig bis.
    Dikke kosmoel en knoevel.
    Ps: As se de naam Fazzi tege kums, det is femilie van mich. Ze zitte auk in Rio met eine bekkerie

  • 16 December 2012 - 20:23

    Irene Rikken:

    Ha Sofia,

    Good um te laeze det ut good geit met dich.
    Pas good op dichzelf ( en dien portemonnee) en geneet dr van.

    Leefs Irene

  • 17 December 2012 - 13:25

    Mam:

    Ha muis,
    Waat een gaaf reisverslaag. Nog gèn waek geleeje waasse nog heej beej mich in de raegen en now op ut strand van Copa Cabana.
    Geneet dervan!
    Diéke kösmoel xxx MAM

  • 19 December 2012 - 20:04

    Helene:

    Daag Sofie, ik zeen de se de lesse van tante Lene al good onder de kneen hees! Geld verstoppe, det is ut slumste waas se kins doon. In de schoon, wetse nog? Leef maedje, we dinke aan dich, maar dan veural op un jaloerse manier. As se nao Patagonie geiis, dan kom ik aaf en trekke 14 daag same op. Kiek maar ens ut book. Kusjes van Marc en van mich.

  • 26 December 2012 - 14:39

    Oma:

    leuk verhaal. ga zo voort. fijne kerstdagen en gute rutsch. jammer dat skype niet lukt, volgende keer weer. dikke kus, goed opletten en veel plezier. oma.

  • 30 December 2012 - 14:32

    Helene:

    Dag Sofie,
    Morgen is de laatste dag van 2012, we hadden het alweer goed. Ben benieuwd waar je oud op nieuw gaat vieren. Beslist niet in de regen zoals wij. Onze computer is kapot en Marc heeft zich een Apple gekocht. Beetje oefenen wel! Paswoord skype ben ik kwijt, als ik het weet, stuur ik berichtje om iets af ts spreken. Lieve groetjes en wij zullen een glaasje bubbels op je gezondheid drinken. Helene en Marc.

  • 02 Januari 2013 - 18:19

    Josette Titulaer:

    Ha Fieke

    leuke verslagen ,volgens mij amuseer jejje goed.
    Fijn kerstdagen en tot het volgende verslag.

    gr Josette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 32402

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: