Roadtrip Costa Rica!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu Roadtrip Costa Rica!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

Roadtrip Costa Rica!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sofie

16 April 2009 | Costa Rica, San José

Heeey allemaal!!

Ik heb een geweldige trip achter de rug! Vanalles meegemaakt zoals verdwaalt zijn, bijna eindigen in de gevaarlijkste stad van Costa Rica, alle hotels/hostels vol, bitchfights, 1 uur in de regen gekanoed en elektrische schokken krijgen in de douche.

Nou het begint allemaal donderdagmorgen. We hadden brood, vlees en pasta gekocht voor ontbijt. We hadden messen meegebracht om te smeren. Onderweg hebben we lekker in de auto die we gehuurd hadden ontbeten. Het ging af en toe niet helemaal goed maja. Het plan was om die dag naar Tortuguero te rijden aan de Carribische kant. Het ging goed totdat we door San Jose moesten rijden. We hadden ons vereden wat ons 2 uur kostten.. Daardoor hebben we wel lekker in de bergen gereden met mooi uitzicht.

Op een gegeven moment een paar kilometer na San Jose keken we op de kaart en zagen we dat er geen wegen waren naar Tortuguero. Toen dachten we shit en nu?? Toen hebben we gevraagd en zeiden ze dat je alleen met een boot of vliegtuig daarheen kon gaan. We zijn toen naar het dichtsbijzijnde plaatsje gegaan waar je en taxiboot kon pakken. Eenmaal aangekomen zeiden de mensen daar dat de boot niet meer ging dat we moesten wachten tot de dag erna en ze wisten ook niet hoe duur het was. Het was ondertussen al 19.00 uur. We hebben toen gevraagd waar het dichtsbijzijnde hotel was en ze zeiden net voor de stad Limon. Limon is een van de gevaarlijkste steden in Costa Rica. We hadden besloten om daarheen te rijden omdat het al zolaat was. We zouden in de auto blijven zitten en voor het hotel uitstappen en verder niet de straat op. Ondertussen was het 8 uur toen we bijna in Limon waren. Ze hadden ons verteld dat het hotel voor het centrum zou zijn. Maar toen we net voor het centrum waren hadden we nog steeds geen hotel gezien. We hadden toen nog een keer gevraagd en ze zeiden dat het in het centrum was. Nou wij dus rijden en ik zat voorin met Marcus die aan het rijden was. En de 3 andere meisjes die meewaren waren helemaal aan het flippen achterin. Ze vonden het zo eng en ze waren bang dat mensen zagen dat ze blank waren enz. Toen hebben we besloten om naar het volgende stadje te rijden. Weer een uur verder. We kwamen toen aan in Cahuita. Het zag er best leuk en gezellig uit en was redelijk druk. We zijn toen naar een hostel gaan zoeken maar omdat het nog steeds Semana Santa was was alles vol. We hebben toen 45 minuten gezocht maar werkelijk alles zat vol. Mensen van de hostels probeerden ook vrienden te bellen of we daar konden slapen maar die hadden ook allemaal al mensen op de vloer. Ik had mijn gedachten al bij slapen in de auto.. Maar na die 45 minuten zoeken kwamen bij een heel groot hotel aan en dat was het laatste wat we gingen checken. Nou die hadden nog plaats maar het was wel een duur hotel. Maargoed we hadden eindelijk een slaapplaats en het was ondertussen al bijna 22.00 uur. Toen moesten we nog een restaurant vinden om te eten. Dat ging opzicht best snel. En wat ook nog toevallig was was dat in het restaurant waar we waren zaten andere studenten van EF te eten. De school had een trip georganiseerd om naar de Carribische kant te gaan. Dus die waren daar ook.
We zijn daarna naar bed gegaan en zijn we lekker gaan slapen.

De dag erna zijn we eerst gaan zwemmen in het zwembad van het hotel. We vonden dat we toch wel gebruik moesten maken van het duure nachtje. Daarna zijn we uitgaan zoeken wat we konden doen daar en hoeveel de boot naar Tortuguero was. Nou de boot was 120 dollar dus dat was gewoon teveel. Voor de rest konden we gaan paardrijden, snorkelen of naar watervallen gaan. Maar de ene vond dat niet leuk de andere vond dat weer niet leuk enz enz. Uiteindelijk besloten om te gaan paardrijden dus toen hadden we gevraagd of het mogelijk was voor die dag maar nee het zal al vol.. Het zat ons ook allemaal niet mee, maar toen zagen we opeens dat de boot naar Tortuguero 65 dollar was. Dus wij informatie daarover vragen en of het nog mogelijk was en ze zeiden dat we de dag erna konden gaan. Toen hebben we dat geboekt en zijn we die dag naar Puerto Viejo geweest. Daar hebben we op het strand gelegen en beetje door het stadje gelopen. Het was een gezellig stadje en waren leuke winkeltjes. Toen zijn we s’avonds uitgegaan om 00.00 uur. Want om die tijd werden alle kroegen weer geopend. De andere studenten van EF waren er ook dus dat was wel leuk! Dag erna moesten we weer vroeg op omdat de boot zou vertrekken om 10.00 uur. We moesten eerst een uur rijden. De boottocht was echt super! Het was 4 uur lang op een kanaal varen wat af en toe nog in verbinding staat met de zee. Tijdens de boottocht kregen we apen, krokodillen, vogels te zien. Het was echt super. Raar dat je zo gefascineerd kunt zijn door de natuur. Naar 4 uur varen door de natuur was ik wel blij dat we er waren want mijn kont deed ontzettend pijn. We gingen eerst een hostel zoeken maar dat was niet zo moeilijk want Tortuguero is gewoon een breed pad met huisjes, paar winkeltjes, restaurants en hostels. Aan de ene kant van het “stadje” had je de zee en aan de andere kant had je het kanaal. Er rijden geen auto’s of zoiets wat je normaal wel in een stad ziet. Ze hadden wel internet maar dat werkte niet en ze hadden 1 telefoon.

We zijn die middag naar het strand geweest en hebben we een beetje rondgelopen door het “stadje”. De zee was heerlijk maar kan gevaarlijk zijn. Er zitten zoiezo allerlei soorten haaien in en de stroming was ontzettend sterk. Ik had nog nooit in z’n sterke stroming gestaan. Maar het was wel leuk. S’avonds zijn we gaan uiteten. We hadden niet zoveel keus kwa restaurants. We waren dan ook in een restaurant waar het eten gewoon vies was. Ofja ik had goed gekozen en had redelijk goed eten. Maar de rest had het zwaar te verduren. Maargoed dat hoort er ook bij..

De dag erna hadden we de morning tour gedaan. Natuurlijk noemen ze het niet voor niets morning tour. We moesten dan ook om 6 uur daar zijn. Het was een 3 uur lange kanoe tocht door het regenwoud van Tortuguero. We moesten met een kanoe gaan omdat als je met een motorboot gaat jaag je de beesten weg in het regenwoud. Het was echt leuk en ook mooi! We hadden weer apen gezien, krokodillen, vogels, kaaimannen en leguanen.
Na ongeveer een uur begon het te regenen. We hadden geen regenjassen bij ons ofzo dus we werden kliedernat. Op een gegeven moment kreeg ik wel een regenjas over me heen die ik moest delen met degene naast me. We hadden ook 5 minuten gewacht of de regen zou stoppen maar dat was niet het geval. Dus we hebben gewoon verder gekanoed in de regen.

Daarna moesten we weer de taxiboot terug pakken. Het ging nu wel sneller het was nu 3 uur. We zijn toen met de auto weer doorgereden naar San Jose. Deze keer waren we niet verdwaald en kwamen we aan rond 16.00 aan. We zijn toen naar een groot shopping mall geweest. We hebben daar een beetje gewinkeld en zijn we naar de bioscoop geweest. We hebben Fast and Furious 4 gezien. Na de film zijn we terug naar ons hostel gegaan en zijn we gaan slapen. De dag erna zijn we San Jose ingegaan. Daar hebben we eigelijk alleen door de stad gelopen en gewinkeld. We zijn daarna vertrokken naar Monte Verde. We kwamen er s’avonds aan. Het rijden daarheen ging ook goed behalve dat het laatste uur alleen maar hobbel de bobbel was.. We hadden al snel een hostel gevonden. Wat wel grappig was wat er gebeurde was dat Maxime (meisje wat ook mee was) was gaan douchen. Op een gegeven moment hoorden we dat ze zei dat ze de douch kapot had gemaakt. Ze kwam eruit helemaal in shock want ze wilden de douchkop verplaatsen maar daarin zit elektrischiteit om het water op te warmen dus toen heeft ze een paar schokken gekregen en had ze geen gevoel meer in haar duim. We konden daarna ook niet meer douchen..

S’avonds zijn we gaan uiteten en daarna nog naar een kroeg geweest om wat te drinken. De dag erna moetsen we weer vroeg op want we zouden om 7 uur s’morgens naar het regenwoud gaan. We hebben daar 2,5 uur rondgelopen. We hebben niet zo heel veel gezien want we hadden geen gids omdat dat te duur was. Maar ik heb wel de Toekan gezien. Ik heb er geen foto van kunnen maken maar ik heb hem wel gezien! We zijn daarna terug gegaan naar het hostel. S’middags gingen we paardrijden door het bos. Dat was wel leuk! Af en toe konden we ook rennen en dat ging dan ook echt hard.
We zijn daarna terug naar Tamarindo gereden. We waren rond 22.00 uur thuis.

Gistere werd ik wakker en ik had ontzettend pijn in mijn rug en kont van het paardrijden en ik heb het nog steeds.. Maarja. Ik ben ook vanaf gistere op een dieet. Ik ben toch alweer redelijk aangekomen hier dus ik ga nu iedere dag naar huis rennen inplaats met de bus. Dat is dan ongeveer een uur per dag rennen.

Ik heb nog geen verdere plannen. Waarschijnlijk ga ik surfen deze week.

Dat was het dan weer voor deze week!
Groetjes!

• 17 April 2009 - 17:56

Helene:

Top, Sofie des se det allemaol kins doan! Bi ein bietje jalours det we dit neet samen kinnen daon. Maar det kump nog waal ens. Hiel vuul Hélène en Marc!

• 20 April 2009 - 11:55

Sas:

Soof!!

ik ga zo weer een lang verhaaltje naar je sturen via hyves! weer te lang om hier op te zetten!

Ik zie wel weer wat terug verschijnen

Kusjes van sas

• 23 April 2009 - 09:29

Mam:

Ha muis,
    Fijn det we dich weer ff gehuurd hebbe. Oma waas auk hiél blié um dich te huure.
    Pap wilt neet det we te vuuël skype umdet hae bang is desse (veural umdesse neet miër zoë hiél lang weg bis) heimweej kriëgs.

Dien verhaole zien allemaol kei leuk. Ik laesse nog dök unne kiér opniej en realiseer mich dan idders kier waer desse ut toch maar waer allemaol veur elkaar hes gekreege en daor bin ik bes waal gruëts op.

Ik gaon dalik naor Gilde um dien pepeere in te leevere.

Pap en ik hebbe ut allebei hiél drök op ut werk. Beej VVV is ut un gekkehoes. Morge geit ut misschien gebeure....

Beej pap op ut werk is ut un bietje 'kratse'. Dus zeej mötte auk alle zeile beejzette. De crisis sleit euveral toe...

Auk privé is ut drök. 7 zaoterdaage tenniscompetitie en we zien de haof een flinke beurt aan ut gaeve.

Ik möt now ós kleierkaste gaon oétmiste (rotklus). Ut is kei good weer heej dus tiéd um de zomerkleier teveurschien te haole.

Dit waas ut waer. Hald dich en diéke kösmoel van mich (en pap en Fem en Jeroen)

xxx mam

• 24 April 2009 - 19:17

Iris:

Lieverd!
    Echt super leuk um te lezen, echt tof det ge det allemaol gedoan heb! Zoe te hure hesse ht nog steeds noar diene zin! Ma good auk want de zits dr nog wal f. Waar San Jose gen gevoarlijke plaats? Want doar kin k auk noar toe via schoel, ma vuul minse zeggen dt dt neet echt aantrekkelijke plaats is.
    Geniet nog doar! & have fun.
    Liefs & knuffel Iris