Adventura, adventura!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu Adventura, adventura!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

Adventura, adventura!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sofie

23 Juni 2009 | Costa Rica, San José

Buenos Dias!!

Ik denk dat dit mijn laatste berichtje is vanuit Costa Rica. Zaterdag vertek ik weer naar huis toe. Hoewel eigelijk al mijn vrienden weg zijn heb ik toch een hele leuke laatste 3 weken gehad in Tamarindo.

2 Weken terug hebben we met 13 studenten een huis gehuurd in the middle of nowhere op een berg zonder elektriciteit. Het was beetje en uitdaging want de school had zoiets nog nooit georganiseerd. We gingen s’morgens vroeg om 9 uur. We hadden wat boodschappen en kwamen rond 11 uur aan. Onderweg dacht ik al waar the hell gaan we heen. Wegen waar we 10 km. per uur moesten rijden omdat ze er zo erg aan toe waren. Toen we aankwamen moesten de mannen die ons hadden gebracht nog alles een beetje schoonmaken. Alle insekten die er toen zaten weghalen. De “keuken” schoonmaken. We zagen dat er ook maar 6 bedden waren terwijl we met 13 man waren. Ze zeiden dat we 3 hangmatten kregen en ook nog slaapzakken zodat we op de grond konden slapen. Ik voelde me echt niet op mijn gemak. OP een kamer zat een heel nest vieze grote insekten. Effe daarna zat er een mega spin in een kamer en daarna zagen we een scorpioen. Ze hadden ze allemaal doodgemaakt maar ik liep er nogsteeds rond met zoekende ogen. Op een gegeven moment lieten ze de wc zien. We moesten naar buiten en ik zag een klein hokje staan. Toen was het bij mij gedaan. Ik dacht hoe ga ik dit overleven. De smerigste wc die ik ooit heb gezien! Je moest voodat je naar de wc ging de bril ff afvegen en in de wc kijken of en geen gevaarlijke insekten inzaten. Nou daarna gingen we naar de douch. Die stond ook buiten. Je moest water uit een put pakken en dan in een bak gooien. Dan kon je het hokje in en daar eindigde de bak waar het water inzat. Zo kon je bij het water en je zo wassen. Ik vond dat er ook niet echt allemaal smakelijk uitzien..

Toen de mannen wegwaren kregen we een wandeling van een hele oude man die daar in de buurt woonde. Het was een typische Costa Ricaanse man die weet hoe die moet overleven in de jungle.. De wandeling was niet zo spectaculair. Gewoon door het bos gewandeld. Beetje fruit geproefd en gezien waar de aardappelen vandaan komen. We hebben ook hele mooie vlinders gezien. S’middags hebben we een paar spelletjes gedaan kampvuurgemaakt en gewoon gezellig geklets. Op een gegeven moment begon het te regenen. Dus het kampvuur ging ook uit en moesten we binnen koken. Gelukkig bestond de keuken uit een klein barbeque zodat we daar onze worstjes en hamburgers konden klaarmaken.

Op een gegeven moment kwamen we erachter dat de mannen geen 3 hangmatten hadden achtergelaten maar 1 hangmat. Gelukkig had ik al een bed veroverd maar we hadden dus een probleem. Maar we dachten daar vinden we wel wat op. Ik was me meer zorgen aan het maken over de insecten.

S’avonds hadden we lekker gegeten en ik ging redelijk op tijd na bed. Ik sliep gelukkig met 2 andere op een kamer dus was ik niet alleen. Ik moet zeggen dat dat niet echt heeft geholpen want ik heb mischien 2 uur geslapen. Heb de hele nacht wakker gelegen want was bang dat er een insect over me heenkroop ofzo. Het was wel pikkendonker dus ik kon niks zien of er wat liep maar toch was het echt een verschrikkelijke nacht met veel benauwde momenten. Uiteindelijk heeft 1 iemand op de grond geslapen, een ander in de hangmat, een ander op de tafel en 2 andere in stoelen buiten geslapen.
De dag erna werken we om 7 uur wakker gemaakt. De oude man die met ons een wandeling had gemaakt wilde naar watervallen gaan. Uiteindelijk ben ik met 4 andere studenten met hem meegegaan. Het was een uur lopen. Het was redelijk warm en we waren ontzettend moe natuurlijk dus we wilden wel iets moois zien. Nou toen we daar aankwamen moesten we echt nog een keer goed kijken waar de waterval was.. Het was een inieminie stomingje. De man zei dat het nog iets verder liep maar we zeiden dat we genoeg hadden gezien.. Helemaal teleurgesteld terug gelopen.. hehe

Toen we teurg waren hebben we De mannen die ons gebracht hadden gebeld dat we eerder naar huis wilden. We hadden toch niks meer toe doen en we gingen toen om 12 uur weg.

Voor de rest van de 3 weken heb ik niks speciaals gedaan. We hebben vorige week nog een kleien verjaardag gehouden voor iedereen die jarig was geweest. Dat hield in een taart na binnen werken tussen lessen door.

Het weer is sinds een week erg slecht. Vaak hele dagen bewolkt en veel regen. Gelukkig hadden we gisteren en vanmorgen nog heel goed weer. Op het moment is het weer aan het stortregenen. Dat is echt niet grappig want dan onstaan er rivieren en modderplassen in de straten en paadjes. Als je dan eten moet halen en terug komt zit je helemaal onder de modder. Ik zal deze week vast ook nog een keer op mijn gezicht gaan in de modder.

Morge gaat de school een afscheidsbarbeque geven voor een vriendin van me en mij omdat we hiel z’n lange tijd zijn geweest. Donderdag ga ik voor mijn familie koken. Dat wordt dus voor 13 man koken. Vrijdag ga ik nog voor de laatse keer uiteten en uit. Ik vertrek vrijdag om 3 uur s’nachts. Mijn vlucht is om 8 uur s’morgens en als alles goed gaat kom ik zondag om 8 uur s’morgens aan in Dusseldorf. Hopelijk zijn mijn familie en vriendinnen net zo blij om mij te zien als ik hun!!

Ik zal als ik thuis ben mijn allerlaaste berichtje van deze fantastische 9 maanden achterlaten over hoe mijn allerlaaste dagen waren.

Fijne week allemaal!!
Besos!

  • 24 Juni 2009 - 07:33

    Tante Jacq:

    Wat een verhaal weer zeg!
    Ik kom a.s zondag ook naar Venlo om je weer te zien.
    Heel veel groeten en een goede reis teru naar HUIS!!!!!!!!

  • 24 Juni 2009 - 11:34

    Maud:

    Ik bin zooooooe blie alse weer thoes bis!!!!!

  • 24 Juni 2009 - 16:34

    Sybilla:

    Hoi Maedje. We gaan de verhalen nog missen van jou.Hier heeft iedereen goede zin dat je weer teugkomt. Je kent dat wel de jongste stuitert door het huis omdat eindelijk die 9 maanden erop zitten. Goede vlucht en ik denk tot maandag.
    Dikke kosmoel

  • 24 Juni 2009 - 22:31

    Thijs En Leny:

    Hoi Sofie,

    Ow avontuur zit d'r bijna ôp. Waat hedde toch veul mej gemaakt zeg. De foto's spreake veur zich en loate veural zeen, daat weej heej in Nederland ma waat verwend zien. Veuraal daat "schiethuuske" !!!!
    Geaf meej ma de natuur, zoals die prachtige vlinders, ma die insecten.............?

    Sofie weej wensen ow en behouden terugreis noa Venlo en natuurlijk wer en hiel bliej weerzien met ow familie, vrienden en kennisse en alle succes toegewenst veur de komende tied.

    Groetjes oet d'n Heagelsum!

    Thijs en Leny

  • 27 Juni 2009 - 17:55

    Nicole:

    Woehoew!! morge vruug um 8 oor stoan we allemool op ut vliegveld um dig op t hoale.. :) heb der echt zin in!
    hoape hesse gen vertraging en zeen ik dig snel! fijne reis nog!
    leefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 32387

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: