Vanalles!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu Vanalles!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

Vanalles!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sofie

26 Januari 2009 | Costa Rica, San José

Holaaa!!

Ik ben ondertussen alweer 2 weken hier. De eerste week was wel heel erg wennen moet ik zeggen. Ik moet hier iedere dag een koude douch nemen, erop letten of er geen vieze beesten in mijn kamer of badkamer zitten. Maar het gaat steeds beter en ook met mijn Spaans. Ik kan nu iets meer praten met mijn gastfamilie. School vind ik ook nog steeds leuk en het wordt ook eigelijk steeds leuker omdat je steeds meer gaat verstaan. We leren nu tellen, de dagen van de week, het alfabet, belangrijkste werkwoorden en zo verder. Omdat ik hier 6 maanden zit wordt er meer van mij verwacht. Ik heb nu het schema van de eerste 3 maanden gekregen en ik moet over een maand ofzo al een presentatie voor de hele school geven in het Spaans natuurlijk. We moeten testen afleggen om te zien hoe het gaat enz. Maar ik vind het niet zo heel erg want dan leer ik het teminste fatsoendelijk. Het zijn wel lange dagen want ik zit van 8 uur s’morgens tot 6 uur s’avonds op school. Ik heb meestal s’morgens of s’middags les en dan gaan we ervoor of daarna naar het strand. We zitten meestal ook in de bikini in de klas met een handoek om. Het is echt raar, dat zou je in Nederland nooit doen!

Ik heb al 2 salsalessen gehad hier op school en we gaan altijd daarna naar een salsabar met livemuziek. Ik vind het echt superleuk en de mannen daar pakken gewoon je hand en trekken je de dansvloer op.
Mijn handtas is wel de eerste avond bijna gestolen. Ik had mijn handtas op de grond staan in de bar en er lagen nog meer handtassen. Wij stonden er omheen. Op een gegeven moment keek ik 2 seconde niet en was mijn tas weg. Ik helemaal in paniek want er zat echt alles in. Eerst aan iedereen vragen of iemand anders hem had. En toen ben ik naar de security gerend en die zei dat ik binnen moest zoeken en dat hij niemand buiten zou laten. Toen ging ik dus weer naar binnen en zag ik een vrouw met mijn handtas lopen. Ik zei dus dat die van mij was maar ze wilde hem eerst niet terug geven. Toen kwam de bewaking derbij en toen gaf ze hem wel terug. Die vrouw was wel super dronken en is met de politie meegevoerd. Vanaf toen heb ik ook geen tas meer meegenomen met uitgaan.

Het eerste weekend ben ik veel met mijn gastzus omgegaan. Zij heeft een vriendje die hier een boot heeft. Daar zijn we vrijdagavond heen gegaan. Zaterdags naar het strand en zondags ben ik de hele dag thuisgebleven en heb ik een beetje geleerd. De rest van de week heb ik een beetje op het strand gelegen enzo. Ik heb hier ook een hele leuke jongen leren kennen. Daar ben ik dus ook heel veel mee omgegaan. Josh is de naam en hij komt uit Boston. Hij is afgelopen vannacht alweer vertrokken. Waarschijnlijk komt hij een keer terug naar Costa Rica en als ik thuis ben komt hij naar Nederland.

Dinsdagavond zijn we naar Santa Cruz gegaan. Daar was Fiesta! Er waren stierengevechten, een grote markt, kermis en allemaal baretjes en restaurantjes. Ik had stierengevechten eigelijk nog nooit gezien maarw as wel echt gaaf! Dronken mannen die op de stieren gaan zitten en er zolang mogelijk op blijven zitten. En dan ondertussen een hele groep mannen die de stier op zitten te jagen. Op een gegeven moment zijn Josh en nog 3 andere jongens het “stadion” in gegaan om mee te doen. Gekke mensen dat het zijn! Maja ze stonden wel de hele tijd aan de overkant van waar de stier was.

Vrijdags hebben we gesurfd. Dat was nu mijn derder keer. Het gaat wel steeds beter maar ut is nog steeds super moeilijk! Afgelopen zaterdag hebben we een dagtour gedaan. Ik ben toen met een 6 andere studenten om 7 uur s’morgens vertrokken. Het was 2 uur rijden en op de plaats waar we moesten zijn hebben we eerst 1 uur paardgereden. Dat was echt heel leuk. Ik had het eigelijk nog nooit echt gedaan. Of in iedergeval niet buiten. Mijn paard wilde eerst niet en ik wist ook echt niet hoe ik zoeits moest besturen ofzo. Maar uiteindijk lag ik toch voorop. Dat paard ging me toch snel en ik had gistere ook echt pijn aan mijn kont. Maja daarna zijn we gaan tubingen. We kregen ieder een band en daar moest je dan in gaan liggen/zitten en dan ging je met de rivier mee. Het is een soort van raften maar dan alleen. Ik vond ut echt vet! Het was 1,5 uur lang en een paar flinke afdalingen. Daarna gingen we canopy tours doen met klimmen tusendoor. Canopy tours heb ik ook in Kaapstad gedaan maar hier was het echt 10 keer beter. Je gaat dan met kabels van een boom naar een andere boom. Maar de afstanden hier waren echt lang dus af en toe ging je echt hard. We moesten ondertussen ook klimmen en 1 keer moest we aan een touw gaan hangen op de kop en dook je naar onder. Dat was echt eng! Het laatste wat we gedaan hebben is naar een Spa. We hebben in een sauna gezeten daarna moesten we ons insmeren met modder, afdouchen en in een hot spring gaan zitten. Dat was echt heerlijk. Vooral naar z’n lange dag!

Gistere heb ik de hele dag bij Josh rondgehangen. We waren aan het zwemmen begon het opeens te regenen. Maar dat was maar 10 minuten en we zijn gewoon het water ingebleven. We zijn s’avonds gaan uiteten met een paar andere. Dat was wel gezellig.

Vandaag heb ik eigelijk niks gedaan behalve school en geslapen. Der is vandaag ein Nederlands meisje gekomen wat ik in Kaapstad al ontmoet had. En volgende week komt Eleonore, een vriendin uit Kaapstad. Dus dat is wel leuk!

Ik heb verder eigelijk nog geen plannen voor deze week. Woensdag weer salsales en misschien dat ik weer ga surfen..

Hasta la próxima!!

  • 27 Januari 2009 - 18:27

    Hélène:

    Leuke vent Sophie, hele goede keuze! Tante Lene

  • 27 Januari 2009 - 19:32

    Paul Brouwer:

    leuke vent Sophie, allein jaomer van die witte sport schoon !!!

  • 28 Januari 2009 - 13:23

    Iris:

    Liefjee!!
    Had je al weer tijdje niet gesproken! Vind het nog steeds super leuk om je verhalen te lezen. zo te zien heeft madam het daar ook weer voor elkaar, met dr lekkere hottie boys allemaal:D hahaha
    Je hebt het er erg na je zin zoals ik hoor, maja dat moet ook! Ik ben echt jaloers, hier zitte we in de koud.
    Have fun chick! & take care.
    kuskus

  • 29 Januari 2009 - 14:56

    Mailtje Sofie:

    Ik zal de mailtjes die Sofieke gestuurd heeft ook ff op deze site zetten.
    Groetjes Regine.

    Haaa!!

    Wie is ut? Ik zit nou op schoel en heb net introductie gehad. We hebben auk gewandeld door Tamarindo.
    Mien gastfamilie is hiel aardig. We zitten op een soort van terrein met 4 huuskes. en door woent dan de hiele familie. Ut is ein soort van boerderie. Der zien varkens, hanen, kiepen, kalkoenen, paarden, vogels en honden. Aaf en toe zien der auk koeien en apen.. dus des waal leuk.
    Ze hebben 4 kinderen. volgensmich 4 dochters maar ik heb ze nog neet allemool gezaen. 2 dochters van 19 en 21. De rest van de kinderen heb ik nog neet gezaen. en 2 zonen maar die zien al ut hoes oet.
    Ik gaon morge mien verhaol type dus dan zuut ge dan wal weer verder. mien koffer is der nog naet..
    Ik gaon nou naor ut strand toe!


    Dieke kus!!


  • 29 Januari 2009 - 14:56

    Mailtje Sofie:

    13 januari

    Mien koffer is gevonde ze gaon um als ut gaod is vandaag bringen..

    Ik heb mien eigen toestel meigenaome.
    Ut waas in ut Ingels en in ut Spaans maar Spaans ia waal moeilijk um te volgens alsse bijna gen woord wets maja ik gaon nou naor mien ierste les toe!

    Kus

  • 29 Januari 2009 - 14:58

    Mailtje Sofie:

    15 januari

    Haaa!!



    Wie is ut door nog? Is de snieuw al aan ut smelten?

    Ik bin gistere oetgewaest, we hadden ierst salsales en daornaor zien we naor ein salsabar gegaon met livemuziek waas echt super leuk!

    Ze hebben heej trouwens gen simkaart want ze hebben heej gen mobiele telefoons dus ik mot nou gewoen mien eigen gebroeke maja det daot ik dus neet want det is super deur. Dus als ge ein kier wilt bellen mot ge det op de hoestelefoon daon. En ik kin mien telefoon en batterieen auk naet oplaajen want ut stoptcontact is anders gaon vandaag of morge ff langs ein winkel um te kieken of ze door wat veur hebben..



    Veur de rest is ut heej erg werm maar geit waal alles gewoen gaod. Auk met de familie enz. En schoel auk allein nou is ut nog ff moeilijk.

    Nou ik heb les.



    Dieke kus!!!!


  • 29 Januari 2009 - 14:59

    Mailtje Sofie:

    25 januari
    Haaaa

    Jao ik heb gesurfd ut ging waal al wat baeter.

    Ik bin gistere op ein daagtrip gewaest, waas echt hiel leuk We hebben paard gereden en een soort van rafting maar dan mosse zelf in ein band. We hebben geklommen en canopy tours gedoan en doanaor gelaxed In de sauna en modderbad. Dus det waas wal super leuk!!

    Nou ut jeungske haet josh en is 25 jaor. Is wal alt maar zoegedruuge zich naet. Hae is politieagent en hae mot minsen met een hendicap verzeurgen en weer lieren leave.
    Hae vertrekt vannacht alweer.. Mja we zaen waal verder wie it lupt.

    Dinsdaag is prima dan mot k waal skype he want ik heb gen tel.

    Wie geit met rauke?

    Fijne aovend!!!
    Kus


  • 29 Januari 2009 - 15:02

    Mailtje Sofie:

    23 januari

    Ik kin al aardig wat Spaanse weurd allein is moeilijk um fatsoendlijke zinnen te maken maar det kump nog waal

    De femilie wuurd steeds leuker. Der is aafgelaupe zondaag ein nieuwe student in mien hoes gekommen maar die zit op ein andere schoel. Die blieft heej veur ein maond.

    Ik heb trouwens ein super leuke jong lieren kinnen. Hej kump oet Boston. Ik vind um echt gans geweldig. Maar hae vertrekt maondaag alweer maar mischien dette teruuk geit komme Mja det zaen we waal allemool..

    Fijn weekend!
    Dieke kus!

  • 29 Januari 2009 - 15:02

    Rosa:

    klink alweer echt heel erg tof....maar ben je verplicht om elke dag onder de koude douche te gaan? of hebben ze daar geen warme? ach het is daar toch heel warm weer dus van de andere kant is het misschien wel lekker koel!
    en ja Josh ziet er echt leuk uit!

    liefs Rosa

  • 29 Januari 2009 - 15:03

    Mailtje Sofie:

    28 januari

    Mamaaaaa en Papppaaaa!!

    Ik had gistere Josh gemaild det ik HIEL misschien naor Boston wou kommen in mien vakantie..
    En zien reactie waas dette eigelijk ein verassing had veur mich maar hae moos ut nou waal vertelle umdet ik miscchien wou kommen naor Boston. En de verassing is dette begin maart teruuk kump naor Tamarindo veur 3 maond!!!!!
    En we gaon samen Costa Rica oet als ik weg mot zeg maar..

    Ik bin echt zoe blie he!!!

    Kus

  • 29 Januari 2009 - 15:04

    Mailtje Sofie:

    28 januari

    Ohjao ik waas nog vergaete te zeggen det ik vanaaf noa gewoen ein mik kaup en pak melk enzoe en dan leg ik det beej eemus in de koelkast neer in de residentie en dan haof ik nimmer iddere daag kunch te betalen.. want det wuurd mich echt te deur..
    Want bin nou alweer aan ut lienen.. Wannier kump mien ierste geld van de maond? zondaag?

    enne gistere kwaam ik thoes en toen waas der bliekbaar ein verjeurdaag haha de zus (vanessa) die nimmer thoes woent waas jeurig. Waas leuk. en ik heb wat informatie gevraogd euver de familie haha
    Marbel werkt 3 daag in de waek in ein winkeltje taegeneuver os hoes.
    En Elder dae duit de biesten verzeurgen (zoelas ik al zei) en dae zeurgt dus auk veur ut vleis s'aovends haha.

    Ik heb net mien ierste test gemak en ut ging redelijk!

    Kus

  • 29 Januari 2009 - 15:06

    Laatste Mail Sofie:

    28 januari

    Jao det daot ik auk!
    Hae kump hae auk 3 maond Spaans lieren.

    Jao dae trip dae ik heb gedaon zaoterdaag waas 70 euro maja vanaaf no gaon ik auk echt rustig aan daon. Heb net melk, mik, yogurt, schink en honing gekocht zoedet ik det iddere daag als lunch kin gaon aete.


    Kus


    2009/1/28, Steegh :
    Leuk des se blie bis, ma de mos wal spaans liere en gen ingels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 32395

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: