South Africa it is!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu South Africa it is!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sofie Steegh - WaarBenJij.nu

South Africa it is!!

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

27 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Wat zullen jullie toch weer jaloers zijn! Mijn avontuur is ondertussen alweer begonnen en wel in Zuid-Afrika!

Voor de derde keer alweer ben ik in dit prachtige land waar ik stage ga lopen voor 5 maanden bij Safari’s Op Maat (Tailor Made Safaris).
Na een spannende sollicitatieprocedure werden Mayke en ik uitgekozen om bij hen stage te komen lopen. Super trots waren wij, aangezien er meerdere mensen zich hadden aangemeld voor deze stage. Een paar opdrachten, waaronder 80 vragen over mijn persoonlijkheid (zucht) en een skypegesprek heb ik moeten ondergaan om hen te kunnen overtuigen om mij aan te nemen.

En toen zat ik in het vliegtuig. Met een toeristen visum op zak (die ik hopelijk hier kan verlengen), een paspoort en mijn creditcard, tsja meer heb ik niet nodig om te reizen ;). Een klein beetje onvoorbereid door het strakke schema wat ik voor vertrek had, namelijk vastelaovend vieren. Waarvan ik uiteraard ook een beetje moest bijkomen. Een beter afscheid had ik niet kunnen wensen met z’n te gekke vastelaovend!!

Mayke en ik kwamen aan in Johannesburg op 15 februari in de morgen. Na een redelijk goede vlucht met veel films, weinig beenruimte (ondanks dat ik zo klein ben) en veel Nederlandse ‘ opgewonden oudjes’ die hun droomreis gingen beleven in Zuid-Afrika kwamen we redelijk uitgerust aan in ons eerste guesthouse. Nee onze stage begint pas een week later. We doen eerst nog even een tripje voorafgaand.
Safari Club Guesthouse, 6 minuten van het vliegveld af. Ideaal dus! Met een zwembad waar we de middag doorgebracht hebben. De kamer was heerlijk, lekker groot en een lekker bed.
En wat nu dachten we. We konden de straten niet echt op want dat zou te gevaarlijk zijn. Dan laten we maar gaan shoppen in de shoppingmal waar we dan maar meteen wat gaan eten. Zo gezegd zo gedaan! Ik was even vergeten hoe goedkoop Zuid-Afrika is.. Het is zo goedkoop, dat we eigenlijk niks hebben laten liggen wat we leuk vonden.

De dag erna zijn we naar het apartheidsmuseum geweest. Zeer indrukwekkend, dat is meteen duidelijk bij binnenkomst. Een ingang voor de zwarte en een ingang voor de blanke. Je loopt als het ware een heel pad af waarbij de gehele geschiedenis beschreven en afgebeeld wordt. De absurde apartheidswetten werden benoemd, ernstige incidenten waarbij ook kinderen betrokken waren en uiteraard kwam Nelson Mandela ook voorbij.
In 2008, toen ik in Kaapstad woonde, vond ik dat je de discriminatie nog steeds merkte. Nu 8 jaar later, merk ik het nog steeds. Steeds minder erg uiteraard, maar het zijn nog een beetje de littekentjes van toen.. De blanke worden als rijk gezien en verwend en de zwarte toch nog een beetje als arm helaas. Dus als ik hier rondloop voel ik me een beetje verwaand.

In de middag hadden we een fietstour door de bekende township, Soweto (South Western Township). De grootste township van Zuid-Afrika met meer dan 1,2 miljoen inwoners. Een hele leuke gids hadden we die ons rondleidde door zijn geboorteplaats. Soweto is eigenlijk opgedeeld in 3 rangen. De arme, middenklasse en de ‘rijke’. De arme leven zowat tussen het vuil en proberen te overleven. De middenklasse hebben het prima met redelijk onderdak (niet alleen van golfplaten) en hebben werk. Doordat ze werk hebben kunnen ze iets betalen voor een huisje waardoor ze dus geplaatst worden in redelijke huisjes/hutten. De rijke hebben het goed en je ziet meteen als ergens rijke mensen wonen. De huizen vallen op tussen de golfplaten en hutten.. Serieuze contrasten in een klein gebied waar wij fietste. We hebben ook goede leegstaande panden gezien waar veel families terecht zouden kunnen. Helaas kan niemand het betalen want het kost 750 rand (45 euro) en dus blijft het onbewoond. Ze zijn al lang bezig met onderhandelingen aangezien de panden van de overheid zijn. En dat zal ook nog wel even duren..
De mensen die werk hebben verdienen ongeveer 2000 rand, dus ongeveer 120 euro per maand. Vandaar dat ze zich die 45 euro aan huur niet kunnen permitteren.
Verder hebben we het huis waar Nelson Madela heeft gewoond gezien en zijn we door enkele buurten gefietst.

We hadden gereserveerd om in de avond in het guesthouse te gaan eten. Een vast 3-gangen menu kregen we voorgeschoteld. Bij het dessert kwam de chef er alleen achter dat de chocolademousse op was en besloot ons maar een hele kleurrijke maar vieze gel-achtig dessert te geven. Makye probeerde nog met een heel zielig gezicht naar de keuken te gaan om toch die mousse te krijgen waar ze zich op verheugd had. Maar helaas, ze hadden zich verteld met de aantal reserveringen (de chef haalde waarschijnlijk niet z’n goede punten voor rekenen op school..) We hebben verder een prima voor en hoofdgerecht gehad, dus dat scheelde weer, waarna we met een (bijna) voldaan gevoel naar bed gingen.

Toen was het donderdag, de dag van de waarheid. Zou ik ons levend van A naar B kunnen brengen.. Had ik al verteld dat ze in Zuid-Afrika aan de linkerkant van de weg rijden?
We werden weer terug gebracht naar het vliegveld waar onze huurauto klaar stond. Ik heb eerst even alles getest of ik het allemaal wist te vinden, aangezien ik nu ook aan de rechterkant zit in de auto. De ruitenwisser, de lampen en hoe werkt het schakelen met mijn linkerhand eigenlijk. En dan maar gewoon gaan rijden, heeeel voorzichtig de stad uit rijden. Iedere paar minuten even hardop zeggen dat ik in Zuid-Afrika zit en links moet rijden.
Na 4 dagen rijden kan ik zeggen dat ik links kan rijden. Ik heb maar 1 keer spook gereden. Valt mee toch?
Op een punt met stoplichten waarbij we besloten om op het laatste moment ipv rechts toch linksaf te slaan. Door een beetje paniek en haast in mijn hoofd ging ik perongeluk toch weer rechts rijden. Wat ik zelf nog niet eens door had. Mayke herinnerde me schreeuwend aan dat ik links moest rijden. Ja daar kom je lekker op tijd mee, ik kan nu niet naar de linkerkant want er zit een stoep tussen.. Dan maar flink gas geven tot het volgende kruispunt en hopen dat we niemand tegenkomen. Er stond iemand te wachten voor het stoplicht (aan de juiste kant van de weg). Zodra die reed zorgde ik ervoor dat we ook weer op de goede helft van de weg reden.

Donderdag in de namiddag kwamen we aan in Cathedral Peak in Drakensbergen. Een van de mooiste gebergtes in Zuid-Afrika. We kwamen in een heel mooi huisje terecht van Didima Camp met prachtig uitzicht op de bergen. In de avond lekker zelf gekookt en vroeg naar bed. Helaas kwam spin nummer 1 vrij vroeg op de avond even welterusten zeggen. Ik heb hem verteld dat het de volgende keer niet meer zo persoonlijk hoeft en gewoon kan blijven zitten waar die hoort te zitten. Mooi stil in een hoekje, lekker onzichtbaar.

Na een heerlijk ontbijtje zijn we lekker vroeg gaan hiken door de bergen, zonder gids. Zodra we het kamp uitliepen konden we alweer terug om te vragen hoe we eigenlijk moesten lopen, want we konden het juiste pad niet vinden. Vervolgens hebben we een prachtige wandeling gemaakt, de Rainbow Gorge.
Een pittige hike, af en toe vol in de zon maar gelukkig ook door het mooie groene bos langs de rivier af.

Na deze intensieve hike vonden we dat we toe waren aan een relax middagje aan het zwembad en een full body hot stone massage. In de avond lekker gegeten in het restaurant waar ik een heerlijke vis (forel) gegeten heb. Daarna zijn we weer lekker in bed gaan liggen waarna spin nummer 2 even gedag kwam zeggen. Ook hem heb ik verteld dat dat niet de bedoeling was.

De dag erna reden we door naar Ballito, in de buurt van Durban. Een heel schattig Frans guesthouse in een heel schattig stadje. Hier willen we graag nog een keer terugkomen omdat we niet heel veel tijd hadden. De tijd die we zondags hadden hebben we voornamelijk in de shoppingmal besteed. Heel veel gekocht voor heel weinig. Mayke en ik hebben allebei goede voornemens voor de komende paar maanden, dus daar hadden we dan ook weer kleding voor nodig. Ik heb renschoenen gekocht en setjes sportkleding. Wie weet gaan we nog de halve marathon hier in mei rennen..!

Toen we klaar waren met shoppen zijn we richting huis gereden, Hornbill Street 94, Saint Lucia. Hier zou ons een mini pizza welkomst party te wachten staan waar ik de volgende keer verder over ga vertellen!


Voor degene die graag op vakantie willen naar Zuid-Afrika:
www.safarisopmaat.nl
www.tailormadesafaris.com (voor degene die hun Engels willen verbeteren)

Tot snel en veel leesplezier!

  • 27 Februari 2016 - 10:00

    Tante Hélène:

    Hallo Sofie en Mayke,
    Mooi verhaal Sofie! Je schrijft heel goed, echt waar. Stuur het naar ons eigen schrijverstalent (Marc) ook door. Kleine tip: vraag Mayke iedere keer als je in de auto stapt om te herhalen dat je in SA bent en links moet rijden. Marc en ik doen dat ook steeds als we in Engeland zijn. Maar knap hoor, maar 1 keer spookrijden! Vooral bij rotondes goed opletten.
    Die hiking zal zeker de moeite zijn geweest. Ben met mamma ook door die regio gereden, het is er prachtig. En indeed: ik ben jaloers!
    Veel lieve groetjes en tot op fb, skype of deze blog!
    Hélène

  • 27 Februari 2016 - 18:26

    Sybilla:

    Sofieke, ik heb genoten van je reisverslag. Geweldig. Zie uit naar het volgende. Knoefel van ons

  • 27 Februari 2016 - 23:47

    Sabine Van Steen:

    Leuk Sophie!! Veel plezier op jullie trip!! Wanneer start je met je stage?.

  • 29 Februari 2016 - 11:09

    Marco:

    Hi Sofie,
    Jeetje ik wil ook weer naar Zuid-Afrika! Soweto, mooie lodges en de Drakensbergen. Blijf genieten!

    Ps. Komt er ook nog een vlog van je? #hinthint

  • 01 Maart 2016 - 23:07

    Edu:

    Prachtig Sofie, vuul plezeer en geneet d'r van..ik reis ein bietje mei. -x- #afrika #zucht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Sofie

Stage in St. Lucia, Zuid-Afrika

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 32365

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 17 Juli 2016

Stage in St. Lucia

11 December 2012 - 01 Augustus 2013

Latino's, here I come!!!

10 Januari 2009 - 28 Juni 2009

Reis naar het paradijs

27 September 2008 - 22 December 2008

Op naar mijn eerste avontuur!

Landen bezocht: